Lodné spoločnosti
Na potenciálnych vysťahovalcov pôsobila agitácia veľkých lodných spoločností, ktorých agenti zaplavovali celú Európu a lákali k emigrácii sľubovaním rôznych výhod. V období 1. ČSR Ministerstvo sociálnej starostlivosti sa usilovalo o reguláciu vysťahovalectva a snažilo sa ponechať dopravu vysťahovalcov len v rukách koncesných spoločností, ktorým mala byť zakázaná provysťahovalecká propaganda najmä v tlači. Dôvodom bola obrovská agitácia dopravných spoločností, ktoré ťažili z masovej prepravy vysťahovalcov, tým že pôsobili na verejnú mienku a vytvárali priamo vysťahovaleckú psychózu. V roku 1925 Ministerstvo vydalo zoznam spoločností, ktoré mohli prepravovať československých vysťahovalcov.[1] Tu je ich súpis:
Spoločnosť |
Dopravuje do |
Prístav nalodenia |
Prístav vylodenia |
Francúzska |
1. Kanady |
Le Havre |
1. Halifax |
Compagnio Généralo Trans- |
2. Spojených štátov |
St. Nazaire |
2. New York, Houston |
atlantique |
severoamerických |
Bordeaux |
3. Havana, Vera Cruz, atď. |
v Prahe II. Lützova 34 |
3. Strednej Ameriky |
|
4. Puerto-Colombia, |
|
4. Kolumbie |
|
Cartagena |
|
5. Venezuely |
|
5. LaGuayra, Carupano |
Talianska |
1. Kanady |
Terst |
1. Halifax |
Cosulich, terstská plavebná |
2. Spojených štátov |
|
2. New York |
spoločnosť |
severoamerických |
|
3. Rio de Janeiro |
v Prahe II. Václavské nám. 67 |
3. Brazílie |
|
4. Montevideo |
|
4. Uruguaja |
|
5. Buenos Aires |
|
5. Argentíny |
|
|
Americká |
1. Kanady |
Brémy |
1. New York |
United States Lines |
2. Spojených štátov |
Cherbourg |
2. New York |
v Prahe II. Příkopy 19 |
severoamerických |
Southampton |
|
Holandská |
1. Kanady |
Rotterdam |
1. Halifax |
Holandsko-americká paroplaveb- |
2. Spojených štátov |
Boulogne |
2. New York |
ná spoločnosť |
severoamerických |
|
3. Vera Cruz, Tampiko |
v Prahe II. Václavské nám. 2 |
3. Mexika |
|
4. Havana |
|
4. Kuby |
|
|
Anglická |
1. Kanady |
Hamburg |
1. Halifax, Quebec |
The Royal Mail Steam Packet |
2. Spojených štátov |
Cherbourg |
2. New York |
Company |
severoamerických |
Brest |
3. Rio de Janeiro |
v Prahe II. Fybernská 24 |
3. Brazílie |
La Rochelle |
4. Montevideo |
|
4. Uruguaja |
Palliot |
5. Buenos Aires |
|
5. Argentíny |
|
6. Punta Arenaz, atď. |
|
6. Čile a Peru |
|
7. Port Stanley |
|
7. Falklandských ost. |
8. Havana, Cristobal, |
|
|
8. Strednej Ameriky |
|
Balboa |
Anglická |
1. Kanady |
Hamburg, Brémy, |
1. Halifax, Quebec, |
White Star Line |
2. Spojených štátov |
Rotterdam, Le Havre |
Montreal |
v Prahe II. Václavské nám. 76 |
severoamerických |
Cherbourg |
2. New York, Filadelfia, |
|
|
Southampton |
Portland |
|
|
Liverpool |
|
Anglická |
1. Kanady |
Hamburg, Brémy, |
1. Halifax, Quebec, |
Cunardova paroplavebná akciová |
2. Spojených štátov |
Rotterdam, Le Havre |
Montreal |
spoločnosť |
severoamerických |
Cherbourg |
2. New York, Boston |
v Prahe II. Václavské nám. 53 |
|
Southampton |
|
|
|
Liverpool |
|
Nemecká |
1. Kanady |
Hamburg |
1. Halifax |
Hamburgsko-americká línia |
2. Spojených štátov |
Cuxhaven |
2. New York |
v Prahe II. Hybornská 10 |
severoamerických |
|
3. Vera Cruz, Tampiko |
|
3. Strednej Ameriky |
|
4. Puerto-Colombia, |
|
4. Kolumbie |
|
Cartagena |
|
5. Venezuely |
|
5. LaGuayra, Carupano |
|
6. Brazílie |
|
6. Rio de Janeiro, atď |
|
7. Uruguaja |
|
7. Montevideo |
|
8. Argentíny |
|
8. Buenos Aires |
Nemecká |
1. Kanady |
Hamburg, Brémy, |
1. Halifax |
Severonemecká akciová spoločnosť Lloyd |
2. Spojených štátov |
Bremerhaven, Janov, |
2. New York, Baltimore, |
v Prahe II. Hybornská 8 |
severoamerických |
Rotterdam, Antverpy, |
Boston, Filadelfia, New |
|
3. Kuby |
Cherbourg, Boulogne, |
Orleans, Galveston |
|
4. Brazílie |
Southampton |
3. Havana |
|
5.Uruguaja |
|
4. Rio de Janeiro, Santos |
|
6. Argentíny |
|
5. Montevideo |
|
7. Východnej Indie |
|
6. Buenos Aires |
|
8. Číny |
|
7. Sabang, Singapúr, Pe- |
|
9. Japonska |
|
nang, Belavan |
|
|
|
8. Hongkong, Šanghaj, atď. |
|
|
|
9.Osaka, Yokohama, Kobe |
Belgická |
1. Kanady |
Anttverpy |
1. Halifax |
Sociéte anonyme de Navigation |
2. Spojených štátov |
Cherbourg |
2. New York, Boston, |
Belge-Americaine |
severoamerických |
|
Filadelfia |
v Prahe II. Spálená ulice 4 |
|
|
|
Dánska |
1. Kanady |
Gdansk, Kiel, |
1. Halifax |
Baltic America Line |
2. Spojených štátov |
Kodaň, Cherbourg |
2. New York |
v Prahe II. na Poříčí 22 |
severoamerických |
|
|
Kanadská |
1. Kanady |
Hamburg, Antverpy, |
1. a 2. St. John, Quebec, |
Canadian Pacific Railway Co. |
2. Spojených štátov |
Rotterdam, Ostende, |
Montreal |
v Prahe II. Havličkovo nám. 33 |
severoamerických |
Southampton, atď. |
|
Nemecká |
1. Brazílie |
Hamburg |
1. Rio de Janeiro, Santos, |
Hamburgsko-juhoamerická |
2. Uruguaja |
|
Bahia, Paranagua |
paroplavebná spoločnosť |
3. Argentíny, Čile, |
|
2. Montevideo |
v Prahe II. Havličkovo nám. 2 |
Paraguaja |
|
3. Buenos Aires |
Francúzska |
1. Brazílie |
Hamburg |
1. Rio de Janeiro, Santos, |
Chargeure Rounis |
2. Uruguaja |
Le Havre |
2. Montevideo |
v Prahe II. Lützova 34 |
3. Argentíny |
La Pallice |
3. Buenos Aires |
Medzi lodné spoločnosti, ktorých služby využívali Malachovčania najčastejšie patrili tieto:
- North German Lloyd (Norddeutscher Lloyd) – bola nemecká lodná spoločnosť založená v Brémach 20.2. 1857. Vyvinula sa na najvýznamnejšiu nemeckú námornú spoločnosť na konci 19. storočia a začiatku 20. storočia, ktorá podporovala trvalo udržateľný hospodársky rast v Brémach a Bremerhavene. Dňa 1.9.1970 sa spojila a vytvorila novú spoločnosť Hapag-Lloyd AG.
- Hamburg American Line (HAPAG: Hamburg Amerikanische Packetfahrt Actien Gesellschaft) – bola nemecká lodná spoločnosť založená v roku 1874 so sídlom v Hamburgu. Tento transatlantický dopravný podnik sa vyvinul na najväčšiu nemeckú lodnú spoločnosť a patril medzi najväčšie prepravné spoločnosti na svete so zameraním najmä na nemeckých emigrantov a vysťahovalcov z východnej Európy. Primárnou bola trasa Hamburg – New York cez prístav Southampton.
- Holland America Line (NASM: Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij) – bola holandská lodná spoločnosť založená v roku 1873 so sídlom v Rotterdame a s cieľom poskytovať služby v doprave cestujúcich do USA. Teraz spoločnosť sídli v Seattli v štáte Washington, USA. Prvé lode medzi Rotterdamom a New Yorkom vyplávali v roku 1872.
- Cunard Hungarian – American Line (Cunard Magyar Amerikai Vonal) – Anglická lodná spoločnosť Cunard Line so sídlom v Liverpoole dosiahla v roku 1904 dohodu s maďarskou vládou na základe ktorej vznikla spoločnosť Cunard Hungarian – American Line so zameraním na prepravu emigrantov z Uhorska na trase Fiume (Rijeka) – New York. Spoločnosť Cunard Line získala monopol na prepravu všetkých uhorských vysťahovalcov a vláda sa zaviazala že prepraví cez túto spoločnosť 30 000 cestujúcich ročne. Na oplátku uhorská vláda mala získať 10 korún za každého prepraveného cestujúceho do tzv. Fondu emigrantov. Lode plávali z Rijeky pravidelne dvakrát za mesiac najčastejšie v piatok. Na tejto trase boli v prevádzke tri až štyri lode, každá loď mala kapacitu približne 2000 osôb, väčšinou v tretej triede. Ceny cestovných lístkov boli presne stanovené na 180 korún za loď s maximálnou rýchlosťou 15 uzlov, 200 korún za rýchlejšie lode a polovičné ceny za deti. 180 korún stanovených v dohode medzi uhorskou vládou a Cunard Line v porovnaní s cenami nemeckých spoločností ktoré ponúkali porovnateľné cestovné lístky za 70-80 korún bolo veľmi vysokých. Cunard Line reagovala znížením cien na 120 korún ale výrazný efekt to neprinieslo. Cunard Line prepravovala cestujúcich na tejto trase do roku 1914.
- Kareš & Stocký Bremen - česká spoločnosť, ktorú založil Alojz Kareš spolu so svojím priateľom v roku 1850 v Brémach kde v tej dobe pôsobil. Táto spoločnosť bola oprávnená vystupovať ako agentúra reprezentujúca lodnú spoločnosť Norddeutscher Lloyd. Neskôr zvolila patriotické označenie: „Českoslovanský závod pro dopravu cestujících nádhernými expressními paroloďemi do Ameriky a všech ostatních dílů světa.“ V USA mala zastúpenie v týchto mestách: New York, Baltimore, Galveston, Chicago, Pittsburg, Omaha. Zachovalo sa viacero sprievodných (plavebných) listov adresovaných emigrantom najmä z územia Čiech z ktorých sa dozvedáme aké podmienky a odporúčania táto prepravná spoločnosť dávala vysťahovalcom. Tu sú v skrátenej podobe:
- na základe prepisov americkej vlády mal byť emigrant pre plavbou aspoň 2 dni vopred v prístave (v tomto prípade Brémy)
- navigácia akou trasou sa má emigrant dostať po železnici do prístavu odchodu, s uvedením jednotlivých cien v cestovných triedach
- pri príchode do prístavu (Brém), sa na nádraží preukázať tzv. hostinským lístkom na základe, ktorého poverený úradník spoločnosti umiestni emigranta do hostinca, kde bude až do svojej plavby ubytovaný a stravovaný za mierny poplatok, ktorý si musí sám zaplatiť
- peniaze na ceste nikde nezamieňať ani žiadne tlačoviny a kartičky od nikoho neprijímať
- pokiaľ má emigrant v Amerike priateľov alebo rodinu, nesmie zabudnúť zobrať so sebou ich adresy, ktoré vyžadujú americké úrady
- v prípade záujmu ďalších priateľov a známych, ktorí nemajú plavebný list a chcú cestovať spolu musia zaslať preddavok 20 korún a budú zaradený do zoznamu cestujúcich.